הצנחנים לדורותיהם

לוחמים | סיפורים | מקומות

הצלם אלון בסקינד מתעד כבר שש שנים את טקס אסון הנ"ד: "זה חשוב למשפחות"

הקשר של אלון בסקינד לטקס נולד בשנת 2020 ומאז הוא פוקד את גבעת הנ"ד מדי שנה. מבעד לעדשת המצלמה הוא מנציח את הזיכרון לא מתוך מחויבות מקצועית, אלא מתוך שליחות. וגם: איך הוא נערך לקראת השנה הבאה בה יצוין 50 שנה לאסון
אלון בסקינד מצלם את טקס ההתייחדות לחללי אסון הנ"ד
אלון בסקינד בטקס ההתייחדות לחללי אסון הנ"ד, 2024 | צילום: יוסי וקנין

כבר שש שנים ברציפות שהצלם הצבאי אלון בסקינד, שידוע בכינוי 'הצלם של הצנחנים', מגיע בתחילת מאי לגבעת הנ"ד בבקעת הירדן ומתעד את טקס ההתייחדות השנתי לחללי אסון הנ"ד. אחרי שש שנים של צילומים, הוא כבר מרגיש שהוא חלק מהטקס הכל כך מרגש הזה.

בסקינד בן ה-34.5 מצלם כבר יותר מעשור אירועים, מסעות וטקסים עבור חטיבת הצנחנים, אך רק בשנת 2020 הוא נשלח לראשונה לתעד את הטקס לציון 43 שנים לאסון המסוק בו נפלו 44 לוחמי פלוגת מאי 1976 של גדוד 890 ועוד 10 אנשי צוות של חיל האוויר.

טקס ההתייחדות לחללי אסון הנ"ד בגבעת הנ"ד, 2020
הטקס לחללי אסון הנ"ד בימי הקורונה, 2020 | צילום: אלון בסקינד

"החיבור שלי לטקס ההתייחדות עם חללי אסון הנ"ד התחיל בימי הקורונה", נזכר בסקינד, "זו הייתה התקופה בה חל איסור להתקהל והיו גם סגרים. פנו אליי וביקשו שאצלם את הטקס וכמובן שהסכמתי. נשלחתי לשם עם עוד צלם שתיעד בווידיאו. האנדרטה הייתה ריקה מאנשים. היה שם שקט מפחיד, אפילו הכלבים לא נבחו. היינו שם רק שני צלמים, קצינת הנפגעים, עוד כמה קצינים וחיילים והמח"ט באותם ימים יובל גז".

טקס ההתייחדות לחללי אסון הנ"ד בגבעת הנ"ד, 2020
הטקס לחללי אסון הנ"ד בימי הקורונה, 2020 | צילום: אלון בסקינד

קראו עוד:

חמאם אל מליח: הסיפור המלא על הקמת בסיס הצנחנים שהפך ל'גיהינום' של הטירונים

סנור שלא הכרתם: כך נראה הבא"ח המיתולוגי של הצנחנים ב-1992

אגדת ג'בל – הסיפור המלא: כך הפך חיים עוזיהו לרס"ר המיתולוגי של חטיבת הצנחנים

בשנת 2020 צילם בסקינד טקס שהתקיים בצורה מצומצמת מאוד, אבל שנה אחר כך, בשנת 2021, הוא כבר צילם את הטקס במתכונתו הרגילה עם המשפחות השכולות והחברים לנשק. למעשה, מאז שנת 2020 בסקינד מגיע בכל שנה לגבעת הנ"ד, לצלם, לתעד ולחלוק כבוד.

בסקינד הוא בן למשפחה שכולה. אחיו סמ"ר מתן בסקינד ז"ל נפל בעת שירותו בחטיבת הצנחנים. "עבורי הצילום בטקס לזכר הנ"ד הוא לא עוד עבודה", סיפר, "אני מכיר חלק מהמשפחות השכולות גם דרך עבודתה של אימי וגם דרך אבא שלי ירון בסקינד, שהיה רכז הסניפים ביד לבנים. לכן, בכל פעם שאני מרים את המצלמה מול המשפחות, אני יודע שאני לא רק מתעד טקס".

הצלם אלון בסקינד בטקס הזיכרון לאסון הנ"ד של הצנחנים
כבר שש שנים ברציפות שאלון בסקינד מגיע לתעד את הטקס המרגש | צילום: יוסי וקנין

בסקינד צילם גם את הטקס לציון 49 שנים לאסון, שהתקיים ב-7 במאי 2026, והוא גם צפוי להגיע לתעד את הטקס בשנה הבאה במלאת 50 שנה לאסון.

יש תמונה שצילמת באחד הטקסים שאתה לא שוכח?

"אין לי תמונה שמבחינתי היא תמונה לפנתיאון. אני מצלם כי אני יודע שזה חשוב למשפחות. הרגע שנחרט לי בראש היה מהפעם הראשונה שנשלחתי בשנת 2020, בימי המגפה. מראה האנדרטה ריקה מאדם היה לא פשוט".

בשנה הבאה יצוין 50 שנה לאסון הנ"ד. עד כמה אתה כבר מרגיש את ההתרגשות והמשמעות סביב התיעוד של הטקס הזה?

"לצלם אירוע של פעם ב-50 שנה זה מרגש, אך לצלם את הטקס לציון 50 שנה לאסון הגדול ביותר שהיה בשנות ה-70' של המאה הקודמת יהיה עבורי מרגש פי כמה. זה אסון שכמעט ולא מדברים עליו. מעט מאוד אנשים יודעים עליו לעומת אסון המסוקים משנת 1997. אני חושב שלקראת שנת היובל לאסון הוא צריך לקבל תשומת לב גדולה".

Facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *