עוד לפני שהפך למיתוס, סנור – בסיס האימונים החטיבתי של הצנחנים – היה שטח קשוח ורעיון אחד גדול: לבנות את דור הלוחמים הבא של החטיבה. סנור, הבא"ח המיתולוגי של הצנחנים, נולד מתוך מציאות ביטחונית מורכבת והפך לאחד המקומות המזוהים ביותר עם החטיבה. 57 שנים לאחר מכן, האלוף בדימוס עמוס ירון, המפקד הראשון של סנור, חוזר לרגעים שבהם הכול התחיל – ההחלטות, האתגרים ומה שהפך את המקום להרבה יותר מבסיס אימונים.
מא-ראם לסנור
במחצית הראשונה של שנת 1969 מונה עמוס ירון, אז בדרגת סגן אלוף, למפקד בסיס האימונים של חטיבת הצנחנים שבאותה העת שכן במחנה צבאי ירדני ישן ליד הכפר א-ראם. ירון החליף בתפקיד את דוד בן-עוזיאל הידוע בכינויו 'טרזן'.

"אחרי מלחמת ששת הימים הגדודים היו שקועים חזק בביטחון שוטף בקווים השונים ולא הייתה להם את האפשרות ותשומת הלב להכשיר את פלוגות הטירונים ובפלוגות המ"כים", החל האלוף בדימוס ירון לשחזר את המהלך להקמת הבא"ח בסנור בריאיון מיוחד לאתר 'האדומה', "כשמוניתי למפקד א-ראם החלפתי את 'טרזן' – דמות מיתולוגית בצנחנים ומיד התחלתי לבנות את הבסיס, מא' ת'. בשלב מסוים הבנו שהמקום יחסית קטן, אין לו לאן להתפתח ושטחי האש רחוקים ממנו. אז מצאנו מחנה ירדני נטוש בשומרון".
מה אתה זוכר מהמפגש הראשון שלך עם מה שיהפוך לימים לבא"ח סנור?
"באתי לראשונה לסנור ב-1969. מצאתי מחנה ירדני עזוב, נטוש, עם מבנים שאם משפצים אותם קצת הם בהחלט מתאימים למגורים, חדר אוכל ומגרש מסדרים. הייתה שם תשתית רעועה, אבל עם פוטנציאל ולא רחוק משם היו שטחי אש. גם ראיתי שליד המחנה אפשר להקים מטווחים ומולו יש הר גבוה שאפשר לטרטר לשם את הטירונים. זה היה נראה לי מקום מתאים ולכן החלטנו ללכת על המקום הזה. לא רחוק מהבסיס, כקילומטר, הייתה משטרה ישנה שגם היא נלקחה בחשבון כמקום אפשרי ללימודי לש"ב ולאימוני לש"ב. קיבלנו אישור לעבור לשם והתחלנו לבנות את הבסיס. בהתחלה העברנו לסנור רק את שלב הטירונות ולאחר זמן מה גם את קורס המ"כים".
מתי סנור היה מוכן לקליטת הטירונים?
"לא נתנו לי זמן התארגנות. לא הייתה הפסקה במעבר בין א-ראם לסנור. למעשה זה היה מיד. מח"ט הצנחנים באותה תקופה היה חיים נדל והוא בא לבקר אותי הרבה כשארגנו את סנור. גם אלוף פיקוד מרכז באותם ימים רחבעם זאבי – גנדי היה דומיננטי. הוא נתן לנו את כל האמצעים להקים את המחנה. כל הגופים כמו יחידת הבינוי סייעו לנו להתאים את המקום".

למה קראתם לבסיס מחנה גבע?
"כי ליד הבסיס ישנה עיירה בשם ג'בע. גבע זה התרגום לעברית".
המחזור הראשון שנכנס להיסטוריה
בתום תקופת התארגנות קצרה הועתק בסיס האימונים החטיבתי של הצנחנים מא-ראם, שליד ירושלים למחנה גבע שבצפון השומרון. מאותו רגע קיבל האלוף בדימוס עמוס ירון את התואר המכובד – המפקד הראשון של בא"ח סנור.
הקמת בא"ח סנור סימנה נקודת מפנה באופן שבו הוכשרו לוחמי הצנחנים בצה"ל. ואיזה מחזור נכנס להיסטוריה של חטיבת הצנחנים כמחזור הראשון בבא"ח המיתולוגי? המפקד הראשון של סנור עמוס ירון: "למיטב זכרוני אוגוסט או נובמבר 1969. אחרי שהקמתי את הבסיס הייתי שם במשך למעלה משנה. הגיעו איתי לשם אנשים טובים. הסגן שלי היה אסף חפץ שלימים היה מפכ"ל המשטרה וקצין ההדרכה היה אלי שורק שהכין את כל תוכניות האימונים והחומר הכתוב. במלחמת יום הכיפורים אלי שורק נפצע בקרב בחווה הסינית".
מה היה הדבר הכי קשה בלהיות מפקד סנור?
"אני לא יכול להגיד שנתקלתי בקושי מסוים. עשינו עבודה רצופה והיינו עם מוטיבציה גבוהה להקים דבר חדש. מה שכן, זו כבר הייתה תקופת מלחמת ההתשה והתחילו לבצע פעולות מעבר לקווי האויב".

קראו עוד:
חמאם אל מליח: הסיפור המלא על הקמת בסיס הצנחנים שהפך ל'גיהינום' של הטירונים
סנור שלא הכרתם: כך נראה הבא"ח המיתולוגי של הצנחנים ב-1992
אגדת ג'בל – הסיפור המלא: כך הפך חיים עוזיהו לרס"ר המיתולוגי של חטיבת הצנחנים
ואתה ביקשת גם להשתתף במשימות.
"כן. כשהתחילו הפעולות מעבר לגבול תמיד לקחו את הגדודים, אבל אני נלחמתי על העניין הזה וביקשתי להרכיב כוח מהסגל של פלוגות הטירונים, שאלה למעשה לוחמים ותיקים, ושיתנו לי חלק מהמשימות. בשלב מסוים גם הצלחתי ופיקדתי על צוות מסנור שהיה חלק מהכוח הגדול שכבש את האי שדואן במבצע רודוס. היה איתי שם מ"פ פלוגת הטירונים פברואר 1970 של גדוד 890 יהודה דובדבני. נחתנו עם מסוקים על האי, הסתערנו על אחד היעדים וניצחנו את הקרב הזה".
איך הייתה ההרגשה להכשיר דור חדש של לוחמים?
"זו הרגשה נפלאה. אתה מקבל טירונים ואחרי תקופה של מספר חודשים אתה מוציא אותם לוחמים. יש בזה סיפוק".
מהפכה בהכשרה
באוגוסט 1970 עזב ירון את הפיקוד על בא"ח סנור ומונה למפקד גדוד 50 נח"ל מוצנח. מבחינתו זו הייתה סוג של סגירת מעגל מאחר ואת הקריירה הצבאית שלו התחיל בנח"ל – מחזור אוגוסט 1957. מי שהחליף אותו בסנור היה אהרון אשל ז"ל.

כשאתה נזכר בסנור מה עובר לך בראש?
"מה שעובר לי בראש זה שסנור מסמל את המעבר מהכשרה לא הכי מאורגנת של לוחמים להכשרה הרבה יותר מסודרת ועניינית. בתקופה של סנור צעירים שסיימו טירונות הפכו ללוחמים מקצוענים כי הם קיבלו את ההכשרה הטובה ביותר, גם תוך כדי הקפדה על מערכת יחסים נכונה בין מפקדים צעירים לטירונים".

מה המורשת של סנור?
"הכשרת לוחמים והמקום שגידל כמה דורות של לוחמים ומפקדים שלחמו במלחמת יום הכיפורים ובלבנון. בשנת 1999 מוניתי למנכ"ל משרד הביטחון ובשנת 2001 הוחלט להעביר את סנור למקום אחר ולבנות בא"ח חדש. בתור מנכ"ל משרד הביטחון הייתי בין אלה שקבעו את המיקום של הבא"ח החדש ליד שומריה מכיוון שבכל האזור הזה התאמנו כשהייתי חייל".
מהו הקוד הגנטי של צנחן?
"לוחם וחבר אמיתי".





